Kedai Makan Di Melaka Yang Pernah Digelar Netizen ‘Kedai Makcik Puaka’ Pernah Tular Satu Ketika Dahulu, Dikatakan Buat Hal Lagi, Lain Pula Ceritanya Kali Ini

Datang secara baik, tapi dibalas dengan kata kata c4cian dan makian.Begitulah nasib ma.lang yang menimpa sekumpulan pelanggan apabila mendakwa diberi layanan buruk ketika berada di sebuah restoran p0pular di Melaka.

Menerusi perkongsian yang kini tular di media sosial, se.orang pelanggan wanita kesal ber.hadapan dengan sikap biadab seorang makcik yang dipercayai pemilik restoran itu.

Pengguna Faceb00k Sisyana Lashes berkata, dia mem.bawa keluarganya dari Singapura untuk menikmati hidangan di restoran berkenaan pada pukul 2 petang baru-baru ini, sambil bertanyakan mengenai makanan yang masih disediakan.

“Aku tanya lauk ni je yang tinggal kak? Akak tu jawab ‘ha ye’, sebab ada ikan pari aku terus order semua suruh hidang maknanya ada lauk lagi kan.

“Kalau habis kau cakap la habis, makcik puaka menyampuk kata ‘kau datang dah pukul be.rapa kalau ada gajah, gajah pun habis’,” tulisnya di Facebook.

Namun kerana terlalu lapar, wanita ber.kenaan mengabaikan kata-kata kurang enak itu dan membuat pesanan beberapa jenis lauk untuk keluarganya.

Tidak terhenti di situ, peniaga berkenaan dikatakan terus mem.bebel tanpa henti sepanjang mereka sekeluarga menikmati makanan di bahagian hadapan restoran.

“Tengah santai menghayati lauk-lauk kat depan mata aku tu, masalah.nya radio aku tak dengar yang aku dengar mak.cik tu bebel dengan gigi sebatangnya dia bebel ‘mengatus tak habis-habis’ macam punca hal ni tadi dari famili aku.

“Aku pelik apa masalah makcik ni, apa salah famili aku ni? Tengah makan pelik memikirkan apa puakanya mulut mak.cik ni membebelkan pasal famili aku ni.

“Apa yang tak sudah-sudah lagi ni. Aku ni dah duduk makan dah ni. Macam panas betul hati makcik tu dengan kami! Tak suka halau je, ni bebel-bebel macam orang bodoh!” katanya.

Apa yang lebih dikesalkannya apabila ibunya turut terpalit sama apabila didakwa dimaki oleh makcik berkenaan.

“Nasiblah aku ni pandang muka mak aku, pak long mak long aku dari Singapura tu. Kalau tak, aduhai malas cakap, lagipun orang tua aku ni malas layan.

“Tapi apabila kau orang dengar vide0 tu memekik memekik, apa yang kau orang rasa?

“Apabila mak aku bersuara, anak dia pula menyampuk maki.kan mak aku. Betul lah orang kata macam mana mak, macam tu lah anak,” katanya.

Dalam pada itu menurut Sisyana lagi, dia turut ter.kejut apabila bil makanan mereka sekeluarga dikenakan caj sebanyak RM240, namun tetap membayarnya.

“Aku rasa bebel radio buruk mak.cik tu kot sekali kena cas sampai RM240 tu. Kalau betul dia kira… halalkan. Kalau main tikam, dunia akhirat aku tak halalkan. Pandai-pandai lah jawab kat sana nanti.

“Selama aku hidup macam mana mak aku pun cakap per.tama kali jumpa orang berniaga macam ni. Mulut-mulut puaka pun sampai hari ni customer dia ramai tau,” katanya lagi.

Jelas Sisyana, apa yang paling dikesalkannya apa.bila ‘makcik puaka’ berkenaan menghinanya gara-gara memesan hidangan telur dadar.

“Ada ke patut makcik tu kata ‘tak ada hasil la tu makan telur dadar je, takde duit jan.gan bawa mak bapa makan’. Aduh macam kena toreh-toreh hati aku ni.

“Hidup kau lagi sedih makcik hanya mampu dok pelusuk dapur jadi radio buruk daripada anak-anak bawa kau pergi makan!” katanya.

Menurut wanita itu lagi, sehingga bayaran dibuat dan beredar dari restoran tersebut, tiada per.mohonan maaf di atas keterlanjuran kata-kata makcik berkenaan.

“Kalau be.tul tak bagi kami makan kat sini dengan secara waras.nya sebagai manusia cakap dengan baik… ‘maaf dik dah tutup atau kami tak terima pelanggan lagi maaf’.

“Daripada aku masuk sampailah dah bayar dan balik, perkataan maaf langsung tak ada. Sebelum ni dengar viral pasal makcik tu punya mulut, tapi tak kena kat muka kita memang kita okay je, dah kena baru tahu.

“Tak salah pun kena halau kena maki! Ni manusia ke apa?” katanya menerusi posting di laman Facebook Sisyana Lashes yang kini dikongsi lebih 4,800 kali.

Pada Sep.tember 2020, restoran yang sama di Bandar Hilir, Melaka pernah menjadi per.hatian gara-gara seorang usahawan wanita yang juga influencer didakwa dihalau ketika membuat reviu produk di premis itu.

Menerusi video yang tular, kedengaran beberapa suara yang me.larang influencer tersebut mempromosikan produk kecantikan mereka di restoran mereka, sehingga memaksa wanita itu ber.tindak meninggalkan premis tersebut.

SUMBER:MSTAR

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *