Pada 20 March Ini, Matahari Akan Berada Tegan Di Garisan Khatulistiwa, Sesuatu Perkara Luarbiasa Akan Dialami Oleh Seluruh Manusia

Bagi rakyat Malaysia dan negara-negara yang berada berhampiran garisan Khatulistiwa, mungkin kita sudah terbiasa dengan siang dan malam yang hampir sama panjang.

Namun menurut Planetarium Negara, pada 20 Mac akan datang, seluruh dunia akan mengalami fenomena yang serupa dengan 12 jam masa siang dan malam.

Fenomena itu akan berlaku bermula 5.37 petang waktu tempatan di mana matahari akan betul-betul berada di atas garisan Khatulistiwa selama 24 jam.

Menariknya, di kawasan yang terletak di atas garisan Khatulistiwa, penduduk akan berpeluang menyaksikan fenomena tengah hari tanpa bayang kerana matahari berada tegak di atas kepala ketika itu.

Mari baca perkongsian oleh Planetarium Negara di bawah.

Pada Sabtu, 20 Mac 2021 mulai jam 05:37 ptg, Matahari akan berada betul-betul di atas garisan Khatulistiwa untuk tempoh selama satu hari. Sepanjang tempoh tersebut, seluruh dunia akan mengalami masa siang dan malam yang sama panjang iaitu, 12 jam siang dan 12 jam malam.

Bagi kawasan-kawasan yang betul-betul berada di atas garisan Khatulistiwa seperti di Pontianak, Indonesia dan Quito, Ecuador, akan berlaku waktu tengahari “tanpa bayang” kerana Matahari akan berada betul-betul tegak di atas kepala pada waktu tengahari di kawasan-kawasan tersebut semasa berlakunya ekuinoks.

Sumber: Planetarium Negara via SiakapKeli

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *