Koleksi Kasut Terbaru Tema Wayang Kulit, Netizen Negara Jiran ‘Koyak’ Setelah Adidas Akui Wayang Kulit Asal Dari Malaysia

Gara-gara koleksi kasut Adidas terbaharu, syarikat barangan sukan itu dikecam hebat oleh pengguna laman sosial di Indonesia kerana menyatakan bahawa wayang kulit berasal dari negara terbabit.

Kekecohan itu timbul selepas satu hantaran di laman Instagram Adidas Singapura (adidassg) enam hari lalu yang telah melancarkan model terkini kasut mereka – UltraBOOST SEA DNA CITY PACK dengan menggunakan tema wayang kulit sebagai motif utama rekaan kasut terbabit.

Apa yang membuatkan pengguna laman sosial dari negara jiran itu bengang adalah apabila adidassg menyatakan bahawa wayang kulit berasal dari Malaysia pada hantaran asalnya itu.

Susulan hantaran itu, pengguna laman Instagram telah ‘menyerang’ pada ruangan komen hantaran tersebut dengan menyatakan bahawa wayang kulit berasal dari negara terbabit.

“Wayang kulit is ‘Indonesian Culture’,” tulis Olyviamarselli pada ruangan komen.

Turut meninggalkan komen adalah seorang lagi pengguna laman sosial dikenali sebagai ammidsy.

“Wayang kulit berasal dari Jawa, ia bukan budaya dari Malaysia. Berhenti mencuri budaya kami, awak (Adidas) perlu cari maklumat tepat sebelum berkongsi sesuatu,” tegasnya.

Selepas teruk dikecam peminat mereka dari Indonesia, akhirnya @adidassg telah menukar kembali hantaran di laman Instagram mereka dengan menyatakan bahawa wayang kulit berasal dari Indonesia.

SUMBER: K! ONLINE/IG AdidasSG

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *